8 lipca 1980 roku na wieść o drastycznych podwyżkach cen żywności pracownicy Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku odmówili dalszej pracy i rozpoczęli strajk. Stało się to impulsem do fali strajków w całym regionie. Wydarzenia te określane są mianem „Lubelskiego lipca” i z całą pewnością położyły solidny fundament pod erę „Solidarności”. Do 25 lipca w strajkach wzięło udział ponad 50 tysięcy osób w 150 zakładach pracy na terenie całej Lubelszczyzny. Był to sygnał dla pracowników w innych częściach kraju, że możliwe jest przełamanie bariery strachu po krwawych wydarzeniach Grudnia 1970 oraz Czerwca 1976 roku. Dzień po dniu kolejne zakłady wstrzymywały pracę, a robotnicy wysuwali liczne postulaty. Po raz pierwszy w historii PRL władza komunistyczna została zmuszona do podpisania porozumienia.

Informację na temat tych wydarzeń można znaleźć w obszernych opracowaniach i internecie. Jednak nasza Fundacja podjęła współpracę z Fabryką Gier Historycznych w celu stworzenia atrakcyjnego narzędzia do nauki historii, w myśl zasady „bawiąc, uczyć”. „W Zakładzie. Lubelski Lipiec ’80” jest grą planszową, przeznaczoną dla 3-6 graczy, której akcja toczy się w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie, w lipcu 1980 roku. Gracze wcielają się w pracowników fabryki i starają się spełnić indywidualne cele, np. zostanie pracownikiem miesiąca czy doprowadzenie do wybuchu strajku. Rozgrywka nastawiona jest na dużą interakcję pomiędzy grającymi, którzy dążą do osiągnięcia zwycięstwa poprzez ustawianie żetonów na planszy, zagrywanie kart i dokonywanie inspekcji. Aby tego dokonać muszą skutecznie pokrzyżować plany pozostałym uczestnikom zabawy. Rozgrywkę urozmaicają unikatowe karty wydarzeń, przez co każda partia jest inna, a dróg do zwycięstwa wiele.

Gra pozwala zarówno na spędzenie czasu w miłej i lekkiej atmosferze jak i na pełną emocji rozgrywkę, zmuszającą do myślenia i sprawiającą, że każdy ruch jest ważny i może prowadzić do zwycięstwa lub porażki.


Podstawowe informacje o grze:
Tytuł: W Zakładzie. Lubelski Lipiec ’80
Liczba graczy: 3 – 6
Wiek: od 10 lat
Czas gry: 60 min.
Projektanci: Iga Walczewska-Bińczyk, Oskar Walczewski, Adam Kwapiński
Instrukcja: polska
Premiera: 19 kwietnia 2012 r.
Zawartość pudełka: plansza, 7 kart motywów, 23 karty wydarzeń, 60 kart akcji, 18 żetonów graczy, 100 żetonów punktów, żeton kierownika, 2 znaczniki torów